Z równowagą o zrównoważeniu vol. 3

Z równowagą o zrównoważeniu vol. 3

Proste decyzje, które pomogą uczynić Twój biznes mniej uciążliwym dla środowiska

Cześć! Tu znów Kuba z KABAKa. W trzecim odcinku mojego cyklu o #sustainabilityfashion z perspektywy producenta opowiadam o prostych krokach, które każdy z nas może podjąć, by uczynić swój biznes bardziej zrównoważonym.

Jak wiadomo, każdy z nas, producentów, działa w określonym otoczeniu, wywierając na nie bezpośredni i pośredni wpływ. Tak samo jak niemal każdy produkt zużywa w procesie produkcyjnym zasoby naturalne oraz generuje określony ślad węglowy, przez co negatywnie oddziałuje na środowisko naturalne. Czy więc powinniśmy przestać produkować w ogóle? Taki scenariusz jest, w moim (i myślę, że nie tylko moim) odczuciu, niemożliwy do zrealizowania. Możemy jednak produkować i działać mądrzej, tak by nie tylko redukować, ale także kompensować swój wpływ na środowisko. Prawda jest bowiem taka, że w obliczu już zachodzących i postępujących zmian klimatycznych jedyną rozsądną strategią produkcyjną jest maksymalnie ograniczenie i równoważenie swojego wpływu na środowisko, m.in. poprzez redukcję śladu węglowego produkcji i logistyki czy ograniczenie zużycia zasobów naturalnych w procesie produkcyjnym. Duże zmiany wymagają jednak nie tylko czasu, ale i odpowiedniej skali działalności, o czym dobitnie przekonaliśmy się w KABAKu, gdy zdecydowaliśmy się wymienić nasz bazowy surowiec stosowany w produkcji na bawełnę organiczną. Choć ten plan był z nami od dawna, dopiero w 2019 r. zyskaliśmy dostęp do przędzy o odpowiedniej do produkcji skarpetek grubości, wcześniej bowiem taka przędza w ogóle nie była dostępna na polskim rynku, szczególnie dla marek naszych rozmiarów. W drodze do dużego celu, jakim jest całościowa wymiana surowców wykorzystywanych w KABAKu na ich najbardziej zrównoważone wersje, zrobiliśmy jednak szereg małych kroczków, które pozwoliły uczynić naszą firmę trochę bardziej „eko”. Nie jestem oczywiście ekspertem od tych kwestii, jednak jako producent mogę podzielić się tymi wskazówkami, które w naszym przypadku się sprawdziły, a jednocześnie nie wymagały zaangażowania ogromnych środków logistycznych i finansowych. Jestem bowiem przekonany, że suma małych zmian, które wdrożymy jako producenci, nie tylko modowi, może zamienić się w dużą zmianę dla środowiska :)

Każda firma produkcyjna zajmuje się przede wszystkim, no cóż, produkcją.

Każda produkcja może być zaś mądrzejsza zarówno dla firmy, jak i dla środowiska, jeśli zostanie przemyślanie zaplanowana. Warto więc wykorzystać w swojej firmie narzędzia do planowania produkcji, które m.in. pomogą wskazać kluczowe produkty, ich sezonowość oraz peaki sprzedażowe dla poszczególnych kategorii. Dzięki dobrze zaplanowanej, popartej rzetelną analizą produkcji, możliwe jest zmniejszenie kosztów magazynowania, lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klientów oraz ograniczenie nakładów finansowych przeznaczonych na produkcję przy jednoczesnym zachowaniu tego samego (lub nawet wyższego) zwrotu z jednego produktu. A to wszystko jeszcze z korzyścią dla planety, wszak lepiej zaplanowana produkcja = mniejsze zalanie rynku nadprodukcją po każdym sezonie.

Każda produkcja to, chcąc nie chcąc, również odpady produkcyjne.

W tym zakresie warto być kreatywnym i w myśl idei #upcyklingu spróbować pomyśleć o odpadzie nie jako o śmieciu, a o potencjalnym produkcie. Dla przykładu, ze względu na specyfikę naszego produktu (dziane akcesoria, często we wzory), w KABAKu borykaliśmy się z problemem dość sporej liczby tzw. odrzutów, czyli produktów z drobnymi wadami fabrycznymi, takimi jak zaciągnięta nitka czy błędny kolor we wzorze. Aby uniknąć konieczności utylizowania w pełni funkcjonalnych i zdatnych do użytku produktów, postanowiliśmy stworzyć outlet, w którym w symbolicznych cenach udostępniliśmy je klientom. Dzięki temu nie tylko dajemy drugie życie produktom, które w innym wypadku musiałyby zostać zniszczone, ale także propagujemy ideę naprawiania. Jednocześnie był to krok, który kosztował nas jedynie odrobinę wyobraźni i stworzenie dodatkowej kategorii w sklepie internetowym :)

Każdy produkt to również opakowanie, także to wysyłkowe.

W KABAKu wdrożyliśmy prostą optymalizację opakowań, polegającą na lepszym dopasowaniu wymiarów kartonów do produktów, które zwykle wysyłane są razem (np. czapka + szalik). Dzięki temu dysponujemy czterema rodzajami opakowań, które pozwalają na rozsądną wysyłkę dowolnej konfiguracji zamówionych produktów. To sprawia, że nie tylko nie wysyłamy powietrza w paczce, ale i oszczędzamy, bo mieścimy się w „niższym” okienku cenowym u naszych partnerów logistycznych. Jednocześnie zainwestowaliśmy w trwalsze opakowania, które pozwalają na wielokrotne wykorzystanie tego samego kartonu. To niewielka inwestycja, która szybko się zwróciła, nie tylko nam, ale i planecie :)

A co jeśli chodzi o samą modę?

Wszelkie znaki na rynku wskazują, że w nadchodzących latach jednym z kluczowych trendów w modzie będzie re-commerce, czyli ponowne wprowadzanie produktów do obiegu. Już teraz robi to np. Zalando, które umożliwia swoim klientom oddanie używanych ubrań do ponownej sprzedaży. Zalando to oczywiście gigant, jednak rozwiązania w duchu re-commerce nie muszą być wcale zarezerwowane tylko dla nich. Każda marka może próbować administrować drugim obiegiem swoich produktów np. poprzez prostą grupę na Facebooku, która połączy klientów i umożliwi im wymianę używanych ubrań między sobą (swoją drogą, taka grupa zaangażowanych klientów to również nieocenione źródło feedbacku, które może pomóc w optymalizacji niejednego procesu!). Jako producenci powinniśmy również dążyć do tego, by maksymalnie upraszczać składy naszych produktów, tak by przygotować je na poddanie recyklingowi. W międzyczasie możemy także aktywnie edukować naszych klientów w zakresie prawidłowej pielęgnacji i użytkowania naszych produktów, tak by pomóc wydłużyć cykl ich życia.

Na koniec warto pamiętać, że zebrane tu wskazówki to wierzchołek gór lodowej, bo tak naprawdę każdy aspekt działalności firmy można próbować równoważyć na miarę jej sił i wielkości. Niezależnie od tego, czy mówimy o procesie produkcyjnym, logistyce czy komunikacji firmy – projektując działania w każdym z tych zakresów, warto mieć z tyłu głowy ich potencjalny wpływ na środowisko i starać się podejmować takie decyzje, które pozwolą ten wpływ maksymalnie ograniczyć. Suma nawet drobnych działań, ale podjętych na masową skalę, może sprawić, że ulżymy planecie, które zdecydowanie nie jest gotowa na coroczną wymianę naszych szaf.

Powiązane posty